sobota 30. dubna 2016

Kabaret Burka (činohra DJKT) aneb Z českých luhů a hájů

"...a cokoliv kdo říká,
je jeho vlastní podobizna."

Když jsem před premiérou prvně viděla v plzeňských ulicích plakáty lákající na představení Kabaret Burka, trochu mi zatrnulo. Ano, možná mě to mělo napadnout rovnou podle názvu, konec konců lehce politicky laděnou hru (na téma islám) divadlo před časem slibovalo... Jenže já prostě nemám politické debaty ráda, a to ani v případech, kdy názory přítomných korespondují s těmi mými. Najednou se mi na představené přestalo chtít. Měla jsem trochu strach, že kontroverzní téma, které dnes hýbe diskusemi nejen u nás, ale i ve světě, se nedá podat úplně tak, aby z toho nevyplýval nějaký postoj pro/proti. A na to jsem prostě nebyla naladěná.
Trochu se mi tedy ulevilo, když DJKT zveřejnilo informace o hře s tím, že se jedná především o parodii na lidské chování, přehled problémů, které aktuálně trápí společnost, odraz současné doby. Tam není nutné předkládat nějaké stanovisko k danému tématu, ale k postojům současné společnosti.. a to jsou naopak věci, které mě zajímají a baví.

Představení je sestavené z vícero různých krátkých kapitol, která je každá zaměřená někam jinam.
Diváci, kteří mají přehled v aktuálním dění mohou postřehnout narážky na konkrétní problematiky nebo aktuální události a kauzy.
Některé z kapitol jsou lepší, jiné spíš absurdní nebo rozpačité. Osobně jsem vůbec nepochopila úvodní scénku. Ne že by byla špatná, jenom nevím, co měla sdělit. V jiných byla témata konkrétnější, způsob podání oprvdu lehce kabaretózní - využívá se zpěv, tanec i jiné pohybové kreace.

Skoro by se člověk zamslel nad tím, proč tento žánr nezpracoval spíš soubor muzikálu, který má ke všem použitým disciplínám daleko blíž.
Mladá generace činohry se ale úkolu zhostila na jedničku. Prakticky všichni poměrně dobře zpívají a Jan Maléř vyšvihne se Zuzanou Sčerbovou slušné taneční číslo. Nevadilo by mi, kdyby mě na příštím divadelním plese vyzval k tanci..pokud by se tam tedy náhodou objevil... :-)
Některé kostýmy jsou poměrně vtipně laděné do barev naší trikolory.

Celkově... trochu váhám s hodnocením. S krátkým odstupem zjišťuji, že hra ve mě nezanechala žádné zásadní dojmy. Zapůsobila na mě scénka z domácího prostřeí u televizoru, jinak obsahově to pro mě velkou hodnotu nemělo... ale možná to napodruhé (bude-li) strávím lépe.
Rozhodně to nebylo špatné, ale na druhou stranu ani superdobré - zkrátka tak někde mezi, řekněme: lepší průměr.


Žádné komentáře:

Okomentovat