čtvrtek 28. července 2016

Prokletí rodu Baskervillů aneb Pozor, zlý pes! (Divadlení léto pod plzeňským nebem) - vzpomínka

z archivu Divadelního léta pod plzeňským nebem
Parádní komedie, nemá chybu.
Vůbec nechápu, jak je možné, že jsem z téhle hry loni nepadla úplně na znak.
A hodně mě štve, že už "Psa" hrát nebudou. Vážení divadleníci DLPPN, myslím, že je na čase konečně přehodnotit tradici a upustit od přísného režimu "dvakrát a dost". Žejo?
Jsou hry, které by stálo za to hrát a hlavně vidět vícekrát (i během jednoho roku / měsíce / týdne......)
A Prokletí rodu Baskervillů k nim bezesporu patří.

/ pozor, text dále, vzhledem k tomu, že se hra už asi nebude opakovat, obsahuje malé spoilery /

Vloni (představení se hrála v Proluce) mě hrozně rozčiloval hluk z kavárny na hradbách. Seděla jsem tak, že ty zvuky ke mně doléhaly z první ruky. Už si sice moc nepamatuji, kdo / co to bylo - zda hluční hosté, nebo (to si myslím spíš) průmyslové zvuky - kávovar, mixér, nebo tak něco.... Je to ale jeden ze silných zážitků, které si pamatuji, takže je zřejmé, že to dost narušovalo umělecký dojem inscenace. Dokonce víc než jinde tramvaje nebo projíždějící motorkář.


z archivu Divadelního léta pod plzeňským nebem
Pravda, že od loňského roku, když někdo řekne "Dobrou..!", vzpomenu si na lišku ze Psa :-)
Líbilo se mi také, jak si herci přestavují scénu - kulisy byly zajímavě variabilní. Hodně působivý byl taky trik, kdy to vypadalo, že je P. Batěk ještě částečně na scéně a současně přichází o kousek dál dveřmi.... Dost dobrý!
Ale když jsem letos kamarádům návštěvu představení doporučovala, zaleka se mi nevybavila taková švanda, jaká to ve skutečnosti byla...
Co třeba (viz fotografie výše) umělecké projevy sira Stapletona - zvukový záznam "Přelet nad kukaččím hnízdem" nebo "Kočka na rozpálené střeše", nebo zvuky hmyzího mikrokosmu = hlasy brouků (Beatles :-D ), ....
Opět, jako obvykle, narážky na další díla - od Cimrmana (nejsem zas takový znalec, ale myslím, že zrovna toho tam bylo letos docela dost) po Mamzelle Nitouche.

Nebo když na sebe navzájem míří střelnou zbraní, pak si dají na chvilku gentlemanskou pauzu, aby si všichni mohli protáhnout a procvičit ruce, a zase zaujmou bojov(n)ou formaci :-)
A když identifikovali, komu patří chybějící dva prsty: "Měl jste pravdu, když jste od začátku tvrdil, že v tom má prsty!" - "Myslel jsem to jaksi spíš obrazně." :-)
A další a další jazykové hříčky a fórky....



z archivu Divadelního léta pod plzeňským nebem
Zkrátka bylo to super a jedna letošní návštěva byla sakra málo.
Takže za rok zase, doufám..... JO?


Obsazení - nelze komentovat jinak, než že bylo prostě skvěle vybrané. Hlavního hrdinu - Sherlocka Holmese ztvárnil Pavel Batěk, jehož "přidaná hodnota" je navíc v tom, že (ač dnes dávno hercem pražských divadel) je plzeňským rodákem.
Role ale parádně sednou i M. Štěrbovi, Z. Velenovi, Z. Mucha nádherně prožívá tak trochu úchylného Dr. Mortimera.
A sir Henry (Z. Rohlíček) a jeho ty, no ty, .... ale ne, ty ne, no ty, jak to umí....nebo neumí... s těma, se slovama..... vyjadřovací (ne)schopnosti, ty byly to, ...... teda nebyly vůbec to, takže to bylo to......Prostě dokonalé!
.....a...no VŠICHNI byli skvělí!!!! (Já chci zase...!)

Snad tím kavárenským hlukem byla loni narušena moje koncentrace a zásadně se to podepsalo na celkovém dojmu.
Pamatuji si, že se mi to líbilo, ale pro to "být uchvácena" mi ještě nějaký stupínek chyběl. Škoda, protože vidět to letos prvně, Pes nejspíš rovnou skočí do seznamu mých srdečních záležitostí.

Žádné komentáře:

Okomentovat