úterý 21. června 2016

Jana z Arku na hranici (oratorium DJKT) - první dojmy

Plzeňské představení Jana z Arku na hranici, které mělo premiéru 4.6.2016, je zařazeno do škatulky OPERA, údajně se na něm podílejí všechny 4 soubory divadla, a oficiálně se jedná o ORATORIUM.
Nevěděla jsem, co přesně mám od představení čekat (jako obvykle jsem neprováděla žádnou přípravu, nezjišťovala jsem si podrobnosti, prostě jsem se jednou odpoledne rozhodla, že vyrazím), a tak jsem odcházela s lehce rozporuplnými pocity.
Nicméně dojem / slovo, které mi v hlavě znělo po celou dobu - od začátku do konce představení, a taky i teď zpětně: IMPOZANTNÍ!

Jak už samo zařazení napovídá, z inscenace budou mít pravděpodobně největší radost ti, co rozumějí / holdují opeře. Ale i operní laik jako já může být spokojen.
Pro navýšení pravděpodobnosti příjemných dojmů doporučuji alespoň malou přípravu:

1. ať máte představu, zjistěte si, co to vlastně je: oratorium (třeba na Wiki)
2. uvědomte si, že hra se jmenuje: Jana z Arku na hranici - přesně o tom totiž představení pojednává!
3. pamatujte, že začátek Jany z Arku je vždycky až, netradičně, od 20:00!
4. kupte si program



A moje dojmy - bez přípravy?
Ono už si leccos domyslíte asi dle bodů viz výše, ale abych byla konkrétnější:


AD 3: Mně se to naštěstí nestalo, protože jsem si toho všimla už odpoledne - ale protože jsem nesla vstupenky na jiné představení známým, měla jsem tu možnost vidět, jak mnozí diváci před sedmou hodinou zoufale lomcovali divadlem a snažili se do jeho útrob předčasně vniknout různými nestandardními otvory, jen aby nezměškali domnělý začátek představení.

AD 2: Mně to došlo vlastně až ve druhé půlce představení - pořád jsem čekala, kdy se nějakou retrospektivou dostaneme k příběhu, jak a proč se Johanka z Arku na hranici vlastně dostala. Že jsem se nedočkala, je spíš moje chyba. Teď už vím, že body 1 a 2 jsou fakt důležité :-)

AD 1+4
Hudebně je to SUPER. Vskutku: velmi příjmné, silné díky sborům, krásné melodie, dobré zpěvy.
U mluveného slova nečekejte nějaké složité věty a vyprávění. Naopak, je hodně laděné do stylu operního textu. No, prostě "oratorium" - árie a recitativy. Protože jsem podle kusých předběžných informací opravdu čekala tu činohru, tu operu, tohle mě trochu zklamalo. Ale na vině bude spíš moje očekávání. Když jsem si zpětně přečetla, co znamená ORATORIUM, myslím, že forma byla splněna. A hezky.


Kostýmy se mi z naprosté většiny líbily velmi, negativně hodnotím snad jen zvířátka - soudce*. Mám trochu za zlé tvůrci kostýmů, že z mého oblíbeného baletního souboru udělal poskakující masové rolády.

Scéna jednoduchá, ale skvělá - hlavně světelné efekty mě opravdu uchvátily.

Hodně působivé je celkové množství účinkujících. Dost by mě zajímalo, kolik účinkujících se jednoho představení vlastně celkem účastní, a taky jaký je maximální počet účinkujících současně na scéně (nepočítáme-li děkovačku). Působivý je už nástup sborů v úvodu - a to divák ještě netuší, že všichni tito lidé se vměstnají do portálů, a jeviště zaplní další!
Mate mě ale trochu jedna věc: web DJTK uvádí, že v představení "účinkují členové opery, baletu i činohry", někde jsem se dokonce dočetla, že se účastní všechny čtyři soubory divadla. Mno, umím si představit, že by se muzikál "ztratil" ve sboru, ale z činohry jsem neviděla nikoho ani na jevišti, ani v programu. Kde se tedy schovávají?
-------------
* proč vůbec Janu soudila zvířata? Podobenství? Snažila jsem se na to přijít už během představení, ale nerozklíčovala jsem to úplně.

5 komentářů:

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj,
    chtěl jsem se tě zeptat, jak se líbilo... a ono si vlastně stačilo počkat na recenzi :) Já většinou chodím na operu/balet připraven ve smyslu, že hudbu mam naposlouchanou poměrně do detailu, tady by se ale spíš vyplatilo přečíst si o čem to vůbec je - o Janě z Arku vím totiž jen to, že jí upálili. Takže dějově jsem úplně moc nechápal.
    Myslím si, že opera jako taková se bude zpěvem laikovi asi líbit víc, např. Macbeth, Edgar nebo Aida. Hudba v Janě z Arku mi trochu připomínala na poslech náročnějšího Stravinskyho (jestli si byla na Svěcení jara). Pro mě bylo trochu překvapení to mluvené slovo, znám oratoria Requiem nebo Stabat mater a je to celé zpěv, jen tam chybí to scénické provedení.
    Celkový dojem z představení je ale super, scéna byla parádní a do detailu promyšlená. Až jsem si říkal, co všechno je umělecký záměr a co "náhoda". A docela by mě zajímalo, jaké jsou náklady na představení při takovém množství lidí na jevišti. Ono teda stačí porovnat lístek na činohru o pár lidech za cca 400 Kč a operu s celým sborem a orchestrem za cca 250 Kč.
    Dík za recenzi :)
    Jakub

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Osobně se domnívám, že to děj tak moc nemá, resp. je to opravdu hlavně o tom, že je odsouzená a připravuje se její upálení - není tam proč a tak, ale jde hlavně opravdu o ten samotný akt upálení - osobní zpověď, podivení se nad tím, jak snadno ji lid vydá / odsoudí za něco, co dělala v nejlepší víře...ale možná kdybych si předem přečetla něco o Janě z Arku blíž (taky v tom trochu tápu), bylo by to bývalo trochu lepší.... tak třeba příště :-)
      A hudba opravdu není klasická líbivka, ale vážně mě oslovila.

      Vymazat
  3. Super článek! Celkem to vystihuje i mé pocity a s tím kostýmem prasete jsi to vystihla dokonale!! :D
    V.

    OdpovědětVymazat
  4. Díky moc za komentáře, jsem ráda za názory dalších :-)
    Těší mě, že jsme se vesměs shodli (ale zcela pochopitelně mě zajímají i názory těch, kteří měli odlišné pocity!!!)

    OdpovědětVymazat